Warszawa 12.03.2026, g. 11:00
od 21.00 pln
W „Historii Henryka IV” w sposób mistrzowski spotyka się wszystko to, za co cenimy i lubimy Shakespeare’a. Mamy tu dramat historyczny, dramat rodzinny, kulisy wielkiej polityki, studium moralności i dojrzewania do władzy, dzieje spektakularnej przemiany utracjusza w przyszłego króla, mamy też łotrzykowską przygodę, a przede wszystkim – wyborną komedię z rysem farsy. Czyż świat nie jest teatrem, a Szekspirowski teatr całym światem?
„Historia Henryka IV” to opowieść o losach czterech Henryków. Tytułowy Henryk IV – król, który objął tron strąciwszy z niego Ryszarda II, dziś sam staje w obliczu rebelii. Henryk Percy, niegdysiejszy stronnik króla, podburza możnych do buntu. Jego syn – Henryk Percy zwany Hotspur przygotowuje się do poprowadzenia armii przeciwko królowi. Tymczasem syn króla – Henryk książę Walii beztrosko spędza czas włócząc się po pubach z rubasznym dekadentem Sir Johnem Falstaffem i jego kompanią.
„Historia Henryka IV” to opowieść o losach czterech Henryków. Tytułowy Henryk IV – król, który objął tron strąciwszy z niego Ryszarda II, dziś sam staje w obliczu rebelii. Henryk Percy, niegdysiejszy stronnik króla, podburza możnych do buntu. Jego syn – Henryk Percy zwany Hotspur przygotowuje się do poprowadzenia armii przeciwko królowi. Tymczasem syn króla – Henryk książę Walii beztrosko spędza czas włócząc się po pubach z rubasznym dekadentem Sir Johnem Falstaffem i jego kompanią.
Warszawa 12.03.2026, g. 18:00
od 31.50 pln
Lekcja teatru - warsztaty inspiracyjne online
Cykl spotkań online dla nauczycieli, instruktorów teatralnych i edukatorów, którzy chcą rozwijać swoje kompetencje w pracy z grupami teatralnymi. Zajęcia prowadzi reżyserka i pedagożka Natalia Fijewska-Zdanowska.
Każde spotkanie ma formułę seminaryjno-warsztatową – to przestrzeń na inspirację, wymianę doświadczeń i wspólne poszukiwania. Tematy poruszają zarówno zagadnienia artystyczne, jak i praktyczne aspekty pracy z grupą.
Liczba miejsc: 12 osób na każde spotkanie
Czas trwania: 2,5 godziny
Cena: 30 zł
Zapisy: osobno na każde spotkanie
Warsztaty odbywają się online. Link do spotkania zostanie przesłany na kilka dni przed spotkaniem.
Tematy i terminy sezonu 2025/2026:
1. 25.09 Kiedyś było inaczej – czyli o zmieniających się potrzebach dzieci i młodzieży w pracy teatralnej;
2. 23.10 Blisko siebie – czyli, jak prowadzić grupę teatralną, nie przekraczając własnych granic;
3. 20.11 Jaki chcecie spektakl? – czyli, jak wyjść naprzeciw pomysłom grupy i się nie „wpakować”;
4. 18.12 Zupa na gwoździu – czyli, jak stworzyć scenografię, nie mając budżetu;
5. 8.01 Z perspektywy rodzica – czyli sposoby angażowania rodziców w pracę grupy teatralnej;
6. 12.02 Własnym językiem – czyli o poszukiwaniu własnych środków artystycznych podczas realizacji spektaklu;
7. 26.02 Kurtyna w dół – czyli kilka pomysłów na montaż spektaklu, bez zasłaniania kurtyny i gaszenia światła;
8. 12.03 Spotkanie z widownią – czyli tajniki organizacji udanego pokazu;
9. 23.04 Teatr na trawie – czyli jak zorganizować warsztaty teatralne w plenerze.
Cykl spotkań online dla nauczycieli, instruktorów teatralnych i edukatorów, którzy chcą rozwijać swoje kompetencje w pracy z grupami teatralnymi. Zajęcia prowadzi reżyserka i pedagożka Natalia Fijewska-Zdanowska.
Każde spotkanie ma formułę seminaryjno-warsztatową – to przestrzeń na inspirację, wymianę doświadczeń i wspólne poszukiwania. Tematy poruszają zarówno zagadnienia artystyczne, jak i praktyczne aspekty pracy z grupą.
Liczba miejsc: 12 osób na każde spotkanie
Czas trwania: 2,5 godziny
Cena: 30 zł
Zapisy: osobno na każde spotkanie
Warsztaty odbywają się online. Link do spotkania zostanie przesłany na kilka dni przed spotkaniem.
Tematy i terminy sezonu 2025/2026:
1. 25.09 Kiedyś było inaczej – czyli o zmieniających się potrzebach dzieci i młodzieży w pracy teatralnej;
2. 23.10 Blisko siebie – czyli, jak prowadzić grupę teatralną, nie przekraczając własnych granic;
3. 20.11 Jaki chcecie spektakl? – czyli, jak wyjść naprzeciw pomysłom grupy i się nie „wpakować”;
4. 18.12 Zupa na gwoździu – czyli, jak stworzyć scenografię, nie mając budżetu;
5. 8.01 Z perspektywy rodzica – czyli sposoby angażowania rodziców w pracę grupy teatralnej;
6. 12.02 Własnym językiem – czyli o poszukiwaniu własnych środków artystycznych podczas realizacji spektaklu;
7. 26.02 Kurtyna w dół – czyli kilka pomysłów na montaż spektaklu, bez zasłaniania kurtyny i gaszenia światła;
8. 12.03 Spotkanie z widownią – czyli tajniki organizacji udanego pokazu;
9. 23.04 Teatr na trawie – czyli jak zorganizować warsztaty teatralne w plenerze.
Warszawa 12.03.2026, g. 19:30
od 21.00 pln
Pisarstwo Stanisława Brzozowskiego było dla mojego pokolenia lekturą formacyjną. We wczesnych spektaklach, mówiliśmy fragmentami z „Płomieni”, utożsamialiśmy się z myślą Brzozowskiego, z jego postawą buntu. Ten genialny myśliciel czytający w sześciu językach, zostawił nam ciągle bardzo nowoczesne refleksje na temat naszej polskości. Uczył nas, jak się wyzwolić: z polskości „zdziecinniałej”, z polskości płytkiego katolicyzmu, wreszcie z polskości nacjonalistycznej. Brzozowski pisał swoje „Płomiennie” w 1906 roku, a aktualność problemów zawartych w powieści jest porażająca. Tu znowu pojawia się twarz „geniuszu” polskiego w marnotrawieniu wcześniejszych zdobyczy intelektualnych. Michał Kaniowski, bohater „Płomieni”, dokonuje aktu całopalenia w imię walki o wolność. Ten gest będzie tragicznie powtarzany.
19 października 2017 roku Piotr Szczęsny dokonał aktu samospalenia na Placu Defilad przed Pałacem Kultury. Spełniają się prorocze słowa Brzozowskiego: że człowieka można zabić, nie można zabić myśli. Wierząc głęboko w te słowa chcemy opowiedzieć losy Michała Kaniowskiego i jego przyjaciół rewolucjonistów. Narratorkami naszej opowieści będą kobiety: Katia i Ola, które drukowały ulotki, rzucały bomby.
Nasz spektakl chcemy dedykować ludziom walczącym o wolność na całym świecie.
Janusz Opryński
19 października 2017 roku Piotr Szczęsny dokonał aktu samospalenia na Placu Defilad przed Pałacem Kultury. Spełniają się prorocze słowa Brzozowskiego: że człowieka można zabić, nie można zabić myśli. Wierząc głęboko w te słowa chcemy opowiedzieć losy Michała Kaniowskiego i jego przyjaciół rewolucjonistów. Narratorkami naszej opowieści będą kobiety: Katia i Ola, które drukowały ulotki, rzucały bomby.
Nasz spektakl chcemy dedykować ludziom walczącym o wolność na całym świecie.
Janusz Opryński
